Az első részben egyetlen vakuval világítunk. Alkalmas arc portréra, fél, vagy akár teljes alakos képekre is. Szépsége az egyszerűségében és a természetességében rejlik.

Ez a blogpost-sorozat a stúdióvilágításról szól. Gyakorlott fotósoknak, akik ezen a területen még bizonytalanok. Egyszerű, jól használható világításokat mutatunk be, minden részben egyet. Minél gyakorlatiassabban, a lehető legkevesebb elmélettel és szakzsargonnal.

h20 header logo shortBEMUTATKOZÁS: Fotósként fő témánk az ember – reklám, lifestyle, portré, divat és image fotók. A H20 lifestyle fotóstúdió Budapest belvárosában üzemel, a Westend-hez közel. A műterem bérelhető is. Munkáinkról és a stúdióról többet tudhattok meg a weboldalon. www.h20.hu

2016-05-12_Mikrosat_0078

Első bejegyzésnek egy igazi munkavilágítást választottam: nem kell hozzá sok hely, kicsit mozoghat benne a modell és a fotós is. Ha így világítasz, sok jó képed lesz és kevés rossz… persze senki nem fog felkiáltani, hogy a fények különlegesek, de sebaj. Majd különleges lesz a pillanat, amiről nem maradtál le, mert épp a fényeket állítgattad.

 

  1. Ültesd/állítsd a modellt közvetlenül egy fehér fal/háttér elé.
  2. Fogj egy vakut, tedd rá az áteresztő ernyőt vagy egy softboxot… ha csak fényvisszaverő ernyőd van, akkor azt. Ha csak reflektor van, akkor eléggé éles lesz az orr árnyéka az arcon, ezesetben a modell kevésbé szabadon forgolódhat majd.
  3. Helyezd el a vakut kb. 2,5-3 méterre a modelltől, valamennyire oldalt, kicsit az arcmagasság fölé és fordítsd a fényét a modell felé.

 

Ezt a világítást használtuk a MIKROSAT fényformálók összehasonlításához, mivel sokfélével ad elfogadható eredményt.

light1_1

 

Hogy melyik oldalra teszed a vakut, elsősorban a modell arcától függ:

  1. tedd arra az oldalra, amelyik oldalon a hajában a választék van
  2. tedd az átellenes oldalra, mint amerre az orra ferdül/görbe…. kicsit mindenkinek ferde.

Nincs örökérvényű szabály, csak olyan, ami többnyire igaz. Nézd meg a modellt minden irányból és bízz a szépérzékedben!

Nincs modelltől független ultimate világítás! A fényt (fényeket) mindig át kell állítani az adott modellnek/hangulatnak megfelelően.

Ugyanez igaz a vaku pontos elhelyezésére is: mennyire oldalra és mennyire fel? Ilyenkor szokás felemlegetni a 45-45 fokot. Felejtsd el! 20-30 fokkal oldalt és 15-25 fokkal fent. A hétköznapokban ez sokkal jobb eredményt ad. Arra játszunk, hova és mekkora árnyékot vet majd az orr. Könnyű belátni, hogy a nagy karvalyorr egészen más méretű árnyékot vet az arcra mint a fitos gyerek orrocska.

Miért tesszük a vakut ilyen távol?

Mondják, hogy a szoftboxot tedd közel a modellhez és szebb lesz a fénye. Valóban. Több okból is, de ebben a kérdésben majd később/máskor merüljünk el. Most azért tettük a fényt ilyen távol, hogy nagyobb mozgásteret engedjünk a modellnek. Így előre hajolhat, akár még léphet is egy kicsit előre anélkül, hogy a fény erőssége az arcán zavaróan megnőne.

Minél közelebb van a fényforrás a modellhez, annál jobban megváltozik a fény erőssége attól, ha a modell közelebb vagy távolabb kerül a vakutól.

Miért ültettük a modellt közvetlenül a fehér fal elé?

Nem kötelező. Elsősorban azért ültettük oda, mert csak egy fényünk van. Miben segít, ha közel ül:

  1. Minél közelebb ül falhoz, annál világosabb lesz a képen a háttér.
  2. Minél közelebb ül a falhoz, annál láthatóbb lesz a falon a modell árnyéka. Ez érdekessé teszi a homogén hátteret. Ha az árnyék mégsem tetszik, hozzuk előrébb a modellt!
  3. A fehér fal hátulról derítést ad a modellnek, visszaveri a vaku fényét oda is, ahova az direktben nem világít. Minél messzebb van a modell a faltól, annál gyengébb ez a derítő hatás.

light1_2

Beállítások

Stúdióban vagy, állítsd a kamerát manuális módba! Zársebességnek 1/160- at javaslok, a rekesz nyilván a választott látószögtől és a kívánt mélységélességtől függ. Portréra az f8, fél és teljes alakos képre f4-5.6 általában alkalmas.

Ha ez megvan, be kell állítani a vaku fényerejét. Lehet fénymérőzni, de életszerűbb, ha egyszerűen csak lősz egy képet és megnézed, túl sok-e a fény a modellen vagy túl kevés. Állj szembe a modellel és kérd meg, hogy nézzen egyenesen rád, amíg próbákat lősz. Előbb-utóbb meglesz a kívánt fényerő… ez így egyáltalán nem ciki, ma már kevesen használnak fénymérőt!

Próbasorozat

Ha már minden be van állítva készíts egy 8-12 képes próbasorozatot! Középről indulva mozdulj ki kicsit balra, azután jobbra, mindenhol készíts egy képet! Ismételd meg ezt úgy, hogy közben a modell is elfordul mindkét irányba. Ne feledkezz bele, ne most finomítsd! Csak végezd el a tesztsorozatot! Ha kész, nézd végig az összes képet – akár a modellel együtt. Határozd meg, hogy a fotózás során merre és meddig mozdulhatsz majd el, és a modell merre és meddig fordulhat el anélkül, hogy a világítás már rosszul állna neki. Általában az működik, ha a modell inkább a fény irányában fordítja a fejét és a fotós is arra felé keres új nézőpontot. De meglepően sokszor fordul elő, hogy valakinek pont a fényből kifordulás áll jól.

Csoportkép

Softbox-szal, de méginkább ernyővel akár több embert is fotózhatsz így. Arra kell figyelni, hogy a vakut nem közvetlenül szemben helyeztük el a modellekkel, ezért aki távolabb esik tőle, azon kevesebb lesz a fény. Ezen három módon javíthatsz:

a.) Ha van hely vidd még hátrébb a vakut majd állítsd utána a fényerőt.

b.) A sötétebb bőrű és hajú emberek álljanak közelebb a vakuhoz, a világos bőrű szőkék pedig távolabb.

c.) Kezd el középre bemozgatni a vakut. A fény veszít a karakteréből, de a problémát megoldod.

d.) ja és a negyedik megoldás, ultimate: utómunka 

Variációk

Ha sötétebb hátteret akarsz, hozd a modellt távolabb a faltól. Ezzel közelebb került a fényhez, ezért a vaku fényerejét csökkentened kell. Ettől a háttér megvilágítása is csökken.

Ha a modellt távolabb hoztad a faltól, megszűnik hátulról a derítés. Ha akarsz derítést, helyezz egy fehér derítőlapot a fénnyel átellenes oldalra. Előfordulhat, hogy a lap belóg a képbe,  ezért  távolabb rakod. Ekkor már nem derít vissza elég fényt… ilyenkor használj ezüst derítőlapot!

Az első rész itt véget ér. Köszönjük a figyelmet, hamarosan folytatjuk.

Kredit:

írta: Nyulászi Zsolt (instagram.com/zsoltnyulaszi/)

helyszín: h-20 fotóstúdió, Budapest (www.h20.hu)

stúdiótechnika: Mikrosat (mikrosat.hu)

modell: Balogh Beáta

a fotók 100%-ban retusálatlanok