HTML

vilagositas.blog.hu

Főoldal:

http://vilagositas.blog.hu

Világosítással (elsősorban színházi) kapcsolatos anyagok, valamint napló jegyzetek

hagy nyomot ha érdekel..

Friss topikok

  • ProDooorina: Szeretem a blogot! :) (egy leendő kollegina,színpadtechnikusnak tanulok :)) ) (2013.03.09. 21:07) A színpadi világítás funkciói
  • csontosbal: "u.i. mai marosvásárhelyi beszólás: "add be 15-öst kukac 5." :DDD" :DDDDDD (2012.04.19. 10:41) ETC kavalkád
  • csontosbal: Hát nem unatkoztok..Milyen fesztivál van nálatok most? (2012.04.01. 09:58) Fesztivál 1. nap
  • csontosbal: :-)) (2012.03.08. 22:35) Esőben
  • csontosbal: persze, persze.. csontos.balazs@chello.hu (2012.02.18. 20:20) Bemutatóra kész

2017.01.19. 02:57 Dimmerkobold

A színpad világítás történetéből

Színpadi világítás gyertyával, olajlámpával, gázzal – és árammal
A XVIII. században a színpad teljes kivilágításának költsége gyertyákkal a teljes produkció költségvetésének harmadát tette ki. Már a XVI. században fejlesztettek ki eszközöket a fény jobb hasznosítása érdekében, mint pl. tükröket és lámpaházakat – azonban az elektromos árammal működő fényszóróig még hosszú volt az út



Forrás: KLAUS WICHMANN
http://msztsz.hu/images/upload/file/szinpad/Szi%CC%81npad_2015_december.pdf



Vannak feljegyzések az 1776-os évből a müncheni Residenztheater ünnepi előadásairól,
amelyek összesen 1300 darab gyertyát sorolnakfel. v ersailles-ban ünnepi előadások alkalmával akár 3000 darab gyertya is égett – a nézőtéren.
Az udvari szokás szerint általában csak ezt avilágítási módot alkalmazták: a gyertyák fényesebben égtek, mint a faggyú, szagmentesek voltak, és nem kellett utána takarítani.
A színpadtérben az olcsóbb faggyúgyertyát használták. ezek kevesebb fényt adtak, és a
folyékony faggyú csak a kanóc alsó részén párolgott el, míg a felső rész elszenesedett, és a láng kormozott. A fény rövid idő alatt a felére csökkent. A színpadvilágítás alapanyaga a marha- és ürüfaggyú volt. fényforrásként használták még az olajlámpát is, amely a legolcsóbb világítóanyaggal működött, csekély fényerővel,
és az általában rossz minőségű olaj és annak
tárolása miatt ugyanúgy kellemetlen szagú volt,
mint a faggyúvilágítás. csak a híres és igényes
énekesek kaptak a rivaldában igazi gyertyát.
A színpad és nézőtér fényének fokozása
érdekében szorosan egymás mellé és fölé állí-
tották a gyertyákat és olajlámpákat. ez további
kellemetlenségeket okozott. A gyertyák füstje,
ami már a nézőket is zavarta, egyre nagyobb
mértékben nehezítette a színészek munkáját
is. A gőz majdnem elfojtotta a lángot, és ezáltal
elvette a fényt. A gyertyákat és olajlámpákat
lemezdobozokba helyezték, hogy megvédjék
őket a többi láng hőjétől és elkerüljék a gyors
olvadást. A már említett magas gyertyaköltséget a színtársulatok alig tudták teljesíteni.
A lüneburgi színház számlakönyveiből kiderül,
hogy míg a 20 fős társulat heti bére összesen 16
tallér volt, addig előadásonként minden egyes
gyertya egy tallérba került. A gyertyavilágítás
költsége mindig 30-40%-a volt a teljes ráfordí-
tásnak.
Az álom a világos fényről
Megpróbálták a világítási költségeket a fény
jobb hasznosításával csökkenteni, és a világos-
ságot jobb lámpákkal, tökéletesebb kanócokkal
és viaszkeverékkel növelni. A fényforrás legegy-
szerűbb növelésének a módját már 1550-ben
említik: egy ernyő, amely megakadályozza a
fény szétterjedését minden irányba, és ezáltal
felerősíti egy-egy irányban. elsötétítésre vagy
a színek változtatására üveg- és bádogcilinde-
reket használtak. A fényterelők fehérre festett
vagy aranyflitterrel borított falemezek voltak,
de fényes vas-, vörös- vagy sárgaréz lemeze-
ket is használtak. Az első világítási tükröt vagy
parabolatükrös fényszórót – amit én ismerek –
Andreas Gärtner (1654–1727), egy a drezdai ud-
var szolgálatában állt szorb nemzetiségű tudós
fejlesztett ki 1710-ben. Azonban a magas előál-
lítási költségek miatt a szerkezet nem terjedt
el. Az egyetlen még létező Gärtner-szerkezet a
drezdai állami Műgyűjteményben található.
A füst és a tűz veszélyei
A gyertya- és faggyúvilágítás a színházak számára káros gőz- és füstképződést jelentett, valamint nagy oxigénfogyasztást. pl. az 1781-ben épült bad lachstädt-i színházban az ablakok az előadás előtt és a szünetekben is tárva nyitva voltak a nézőtér szellőztetése érdekében. Más színházak nézőterein is voltak ablakok és a mennyezeten szellőztetőfedelek. sok helyen a mennyezeti főcsillár fölé szellőztetőjáratot építettek. Ennek megfelelően a tűzveszély is magas volt. így August Försch 1878-ban megjelent Színházi tüzek című könyvében azt írta, hogy
„az elmúlt 100 évben nem kevesebb mint 460
színház égett le teljesen, miközben 500 millió
márka érték semmisült meg, több ezer ember
megégett vagy megfulladt. színháztüzeknél
nincs köztes lépcső, vagy eloltják a tüzet azon-
nal, vagy leég a teljes színház. ezt a sajátos
dolgot megmagyarázza a színházaink kiemel-
kedően magas tűzveszélyessége és éghetősé-
ge. A széles színpadtér, amelynek mindig csak
egy kis részét látjuk, a díszlet azonban jobbra,
balra, felfelé és lefelé, előre és hátra nyúlik be.
hihetetlen mennyiségű falécek, durva vásznak,
tüll, könnyű szövetek, firnisszel átitatott papí-
rok, kötelek, ruhák, kellékek, tűzijátékelemek
és rakéták vannak a színpadon. Mindenen fo-
lyamatosan változtatnak. és ezek között állnak
a faggyúvilágítások, a gyertyák, vagy fáklyákat
visznek a jelenetben.”
Közbenső lépcső: az Argand-lámpa
Az első nagy világítástechnikai áttörés a Genfben született Aimé Argand
(1750–1803) fizikusnak sikerült 1784-ben. Antoine Laurent de Lavoisier
(1743–1794) egyik tanítványa volt. Laurent de Lavoisier
1770-ben mutatta be elméletét a gázok égéséről. Arra a következtetésre jut, hogy a láng
annál fényesebben ég, minél több levegőt kap. ebből következett, hogy
Argand kifejlesztett egy olajlámpát kerek kanóccal, ezáltal a láng több
oxigént kapott, valamint a vastagabb kanóctól
világosabb lett a fény. németországban az Ar-
gand-lámpát legelőször 1791-ben használták a
charlottenburgi kastély színházában. A berlini
carl Gotthard langhans építette nemzeti szín-
ház megnyitója után 1802-ben megemlítették
a szép és vidám benyomást, amit a gazdag és
világos világítás hozott létre. Azonban az Ar-
gand-lámpák megnövekedett oxigénigénye mi-
att kellemetlen huzat lépett fel, ha a szellőző-
nyílás-fedeleket kinyitották. zárt szellőzőnél a
nézők feje megfájdult, egyesek elájultak.
Világosabb fény – gázzal
A világítógáz fejlesztése 1681-ben kezdődött.
Johann Joachim Becher német alkémikus különböző eljárásokat fejlesztett ki arra, hogy
szénből, kátrányból és kokszból világítógázt
állítson elő. A Xviii. század végén William Murdoch
skót mérnök használt először feketeszéngázt világítási célra. Az első gáztározót
is ő fejlesztette ki. Wilhelm August Lampadius német gyógyszerész, kémikus pedig 1811-ben bemutatta az első gázkandelábert. Az ő eljárá-
sa alapján világították ki 1826-ban berlinben az
Unter denlinden sugárutat. 1843. augusztus
18-án éjjel, az előadás után leégett a királyi hof-
oper berlinben, a személyzet figyelmetlensége
miatt. A porosz király utasítására Carl Ferdinand Langhans
építész relatív rövid idő alatt újjáépítette az operaházat. ekkor lehetősége
nyílt arra, hogy az operaház világítását teljes
mértékben átállítsa gázvilágításra. A gázvilágí-
tás tette lehetővé, hogy most először közpon-
tilag vezérelhető világítás legyen a színpadon.
ezt dramaturgiailag is használták, és a színpad,
valamint a színpadi díszletek építésének terü-
letén reformot hozott. ebbe a témába betekintést adnak az építész
Karl Schinkel ifflandhoz intézett levelei és tervei. A gáz viszont kiszol-
gáltatottá tette a színházakat a gázszolgáltató cégeknek. előfordultak szűk keresztmetsze
tek, mert a gáztározók esetenként nem voltak megfelelő nyomással feltöltve.
Langhans ezért saját gázellátást épített ki a berlini hofoper részére. A színpadon elhelyezett világítótesteket továbbra is a következőképpen osztották fel: ri-
valda, oldal- és portálfény, felső világítás, szufi tafény, valamint eltolt lámpák.
A fényvezérlés
1827-től vált lehetségessé a színpadvilágítás szabályozása. A központi gázszabályozó lehetővé tette az egyes fények felerősödését vagy elsötétedését. Most már a színpadi díszlet színét is tudták változtatni. ezzel egy időben tudatosult viszont a gázvilágítás tűzveszélyessége. egy színházi szakvéleményben Schinkel elutasította a gázvilágítás használatát a színpadon.
Azt javasolta, hogy alkalmazzanak egy szakértőt, aki felel a gázcsapok meggyújtásáért, nyitásáért és zárásáért a színpadon. Az indoklás:
„(...) mivel sok helyiség nagyszámú durva erő-
szakos személy számára továbbra is bejárható
marad, akikből kinézhető a csövek szándékos
rongálása.”
1826-ban bemutatták a mészfény (limelight) lámpát, melynél egy darab mészre irányított
gázláng a mészdarab intenzív fénykibocsátását eredményezi. A vakító erős fénye miatt a
mészlámpát a tengerészetben is használták jelzőlámpaként. A fényerő fokozása érdekében a hidrogént és az oxigént külön fújták a mészkőre és gyújtották meg. A durranó robbanás veszélye mindig fennállt. sok művész használta ezt a
fényhatást. A mészkőlámpát később az ívfénylámpa váltotta fel.
ebben az időben világszerte egyre nagyobb színházak épültek. A szereplők és a nézők biztonságával nem nagyon foglalkoztak. A bécsi Ring theaternek csak a mennyezeti csillárjában pl. 330 gázláng volt. 1881. december 8-án a színház a legrövidebb idő alatt égett le. A katasztrófa során 436 ember vesztette életét, sokan megsérültek. egy világosító egy hosszú rúddal, amelyre
egy spirituszégő volt erősítve, meggyújtotta a gáz
szuffitalámpákat. A láng elérte az egyik tüllfüggönyt, amely azonnal meggyulladt. A színházi gázvilágítás kora kb. 1826-tól 1910-ig terjed. ezt követően a színházi gázvilágítást németországban törvényileg tiltották be. A rendőrhatóság
építési rendeletének első paragrafusa így szól:
„A világítás elektromos kell hogy legyen.”
Az elektromos fény útjai
A színpadi gázvilágítás idejében is voltak már kísérletek az elektromos fénnyel. állítólag már 1792-ben létezett egy ívfénylámpa,
Johann Halle (1727–1810) munkája. 1809-ben mutatta be a brit Humphray Davy
kémikus, fizikus az ívfénylámpáját, amelynél két elektromosan bekötött szén-
rudat közelített egymáshoz, míg az átugró elektronok egy fényívet hoztak létre. Az ívfénylámpa használata a színpadon a fényhatások megkom-
ponálását tette lehetővé. A színpadi megvilágításon kívül személyeket vagy tárgyakat lehetett fénnyel kiemelni. A színpad sötét részében a szereplő követhetővé vált egy fényszóróval. felületek hátsó megvilágításánál is alkalmazták az ívfényt – így fejlődött ki a vetített díszlet.
1867-ben Werner von Siemens bemutatta találmányát, a dinamót a berlini porosz tudományos Akadémiának. ez lehetővé tette a mechanikai erő átalakítását elektromos árammá állandómágnesek nélkül. A felfedezés előfeltétele volt annak, hogy műszakilag gazdaságosan lehessen áramot termelni, a kívánt mennyiségben és bármikor. 12 évvel később, 1879-ben
Thomas Edisonnak sikerült a szénszálas lámpát előállítania.Mindkét találmány feltétele volt az elektromos világítás bevezetésének a színpadon.
németországban 1882-ben az első kísérleteket a berlini királyi hofoperban Fritz Brandt
műszaki igazgató végezte. Az első két díszletet összesen 48 izzóval szerelte fel, és próbaképpen néhány hétig égni hagyta. A siemens & halske céggel közösen épített berendezésnek volt egy háromrekeszes rivaldája, ami azt jelentette, hogy
a fehér, piros és zöld színek külön áramkörön voltak. Mechanikai beavatkozás nélkül sikerült a színváltás vagy a színek keverése. Minden lámpa erősségét az ellenálláson keresztül lehetett szabályozni. A végleges elektromos világítás kiépíté-
sére a berlini operaházban csak 1887-ben kerültsor. tulajdonképpen a harmadik, 1882. évi müncheni nemzetközi elektromos kiállítás után indult el a színpadi villanyvilágítás sikertörténete.
új élmények
Az elektromos világításnak műszaki és művészi következményei voltak. Amíg a gyertya- és gázvilágítás miatt az előadás során a színházban elviselhetetlenül meleg lett, addig az elektromos világításnál az épület nagyobbrészt hűvös maradt. szükségessé vált a fűtés beszerelése.
A rendezés szempontjából ez az átállás azt jelentette, hogy a közreműködőket másképp
kellett sminkelni, a jelmezek és dekoráció színválasztása finomabb kellett hogy legyen.
A színészeknek, akik eddig a félhomályban és a rosszul megvilágított színpadon deklamálva,hangosan beszéltek, artikuláltak és mozogtak,
mostantól változtatni kellett a beszéd- és játékstílusukon. Az egyik előadásról feljegyezték:
„A színészek vonásai életszerűbbek és lelkeseb-
bek, a jelmezek és a dekoráció színei – amennyi-
ben még nem fakultak ki – teltebbek és intenzí-
vebbek, mint eddig. A ház hőmérséklete kiváló.”
A Xviii. században még a társasági esemény állt a középpontban, és kevésbé maga az operaelőadás. A nézőtér, a páholyok, folyosók és előterek fényűzően voltak megvilágítva. A nézőket látták és láttatták magukat, valamint szöveg könyvet is el tudták olvasni. Maga a színpadi forradalmár Richard Wagner is ellenezte a nézőtér elsötétítését. csak lassan terjedt el, hogy az előadás kezdetekor elsötétül a nézőtér. így változtatta meg a fényforrás – a gyertyától az elektromos izzóig, a mechanikus szabályozástól az elektroni-
kusig – a játék módját a színpadon rövid idő alatt.
KLAuS wICHMANN
A szerző, klaus Wichmann, volt műszaki igaz-
gató, intenzíven foglalkozik a színháztörténettel.
jelentős mértékben részt vett a berlini
színházmúzeumi kezdeményezés nevű egyesület
– initiative theatermuseum berlin e.v
., (http://
initiative.theatermuseumberlin.de ) – megala-
kításában. Az ő kezdeményezésére indította el
januárban a német színháztechnikai társaság
(dthG) a színháztechnika történeti kutatása
munkacsoportját.

Szólj hozzá!

Címkék: szakirodalom


A bejegyzés trackback címe:

https://vilagositas.blog.hu/api/trackback/id/tr512137377

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása